Jak i czym oświetlam?


2017.01.14

„Zdjęcie czyli światło” – to już pewnie każdy wie, ale światło przecież może być twarde lub miękkie, silne lub słabe, ciepłe lub zimne, główne lub wypełniające, zastane lub wygenerowane, błyskowe lub ciągłe, proste lub zmodyfikowane, odbite lub bezpośrednie i na koniec DOBRE lub po prostu ZŁE. Jedno jest pewne – zawsze musi być dobre, a pozostałe parametry już są zmienne. To jakiego światła używam zależy od tego jakie ma być zdjęcie, czyli od tego jakiego produktu oczekuje mój klient. Zawsze przed zdjęciami zawsze ustalam wiele aspektów takich jak zakres, ilość, miejsce itp. ale na tej liście są zawsze uzgodnienia dotyczące światła.

 

W zależności od charakteru sesji i oczekiwań moich klientów zdjęcia wykonuję w:

  • wynajętym studio

W Warszawie najczęściej korzystam z możliwości studio Bajka, studio Kapsel lub Huśtawka. Dobre studio jest wyposażone w dużą cykloramę oraz sprzęt oświetleniowy najwyższej jakości (Profoto, Broncolor, Fomei) wraz z pełnym zakresem akcesoriów do modyfikacji i sterowania światłem. Takie warunki dają pełen komfort pracy zarówno dla fotografa jak i klienta.

  • studio zbudowanym w lokalizacji klienta

W każdej lokalizacji na życzenie buduję studio na bazie sprzętu własnego. Są to 3 lampy Quantuum o mocy 600 i 1000 Ws, modyfikatory światła, tła kartonowe i zestaw akcesoriów (statywy, wyzwalacze, blendy, ekrany itp.). Taki zestaw zwykle jest rozkładany w ciągu jednej godziny i wymaga przestrzeni minimum 3m wys. / 4m szer. / 7m dł.

  • bezpośrednio w otoczeniu firmowym klienta

Zdjęcia wewnątrz budynków np. recepcje, hole, sale konferencyjne czy nawet korytarza pozwalają w najlepszy sposób wykonać zdjęcia biznesowe i korporacyjne oddające charakter, wizerunek danej firmy i wpasować się w identyfikację wizualną danej marki. Takie zdjęcia są także oświetlane światłem studyjnym połączonym ze światłem zastanym w danej lokalizacji. Jedyna różnica sprzętowa pomiędzy tym a poprzednim punktem jest w braku jednorodnego tła.

  • w plenerze

W otoczeniu przyrody, industrialnym czy tematycznym – tutaj jest pełna dowolność i swoboda w dobraniu scenerii w jak najlepszy sposób oddającej temat zdjęć. Zwykle na takiej sesji korzystam z oświetlenia bez konieczności podłączenia do sieci elektrycznej oraz nie wielkich gabarytowo modyfikatorów, a głównym akcesorium bardzo często jest zwykła blenda/ekran odbijający. Korzystam wtedy z lampy Quadralite Rx400 Ringflash oraz lamp systemowych o dużej mocy – sprzęt ten pozwala na synchronizację na bardzo krótkich czasach dzięki czemu stanowią idealne wypełnienie światła zastanego naturalnego.





KONTAKT:


Piotr Furtak
tel.:
501287159
e-mail: piotr@furtak.waw.pl